Verkeer en vervoer
Herinrichting Molenweg-Zuid
Tijdens het Verkeersarrangement, de evaluatieavond Kanaalboulevard en de haalsessie herinrichting Molenweg Zuid zijn door de bewoners vele knelpunten aangeleverd die zij graag zien opgelost met de herinrichting van de Molenweg Zuid. Een groot deel van deze knelpunten hebben betrekking op de huidige ligging van de Molenweg ten opzichte van de nieuwe bebouwing. Om dit probleem op te lossen is het noodzakelijk de rijbaan op dit deel te verplaatsen, over een lengte van 240 meter, hetgeen een kostbare (noodzakelijke) maatregel is. De meerkosten van deze maatregel bedragen € 590.000.
Opwaardering Paalweg
Tijdens het Verkeersarrangement en de haalsessie Opwaardering Paalweg zijn door de bewoners en ondernemers knelpunten aangeleverd die zij graag zien opgelost in het project. Ook is er een wensenlijst voor aanpassingen in de openbare ruimte. Daarnaast is er een vraagstuk met betrekking tot het oplossen van wateroverlast. In het project is dit vraagstuk evenals de wensen van de bewoners en ondernemers niet voorzien. Oplossing van de wateroverlast en inlossing van de wensen van de bewoners en ondernemers leidt tot meerkosten van € 157.500
Fietspad Meers Stein
Door de extreme regenval van de periode half oktober tot begin april is het talud van het nieuwe fietspad ernstig uitgespoeld. Reparatie van het talud gebeurt op kosten van de aannemer (garantie) maar het slechte weer heeft aangetoond dat het waarschijnlijk is dat herhaling van dit probleem gaat optreden bij opnieuw zware regenval. Het extra budget van € 35.000 is gebruikt om het ontwerp aan te passen en maatregelen te treffen om herhaling (en kosten) in de toekomst te voorkomen.
Rotonde Steinderweg
Het project is in 2019 afgesloten maar bij her-bestemmen van het overschot is geen rekening gehouden met na-ijlende kosten voor de aanleg van het groen. De aanleg van het groen heeft recent plaats gevonden. De kosten hiervoor zijn € 30.000
Aanpassen komgrenzen:
Voor aanleg komremmer bij de Veestraat zijn aanvullende maatregelen noodzakelijk ten behoeve van kabels en leidingen. Deze aanvullende maatregelen, kosten € 22.000 waren niet voorzien in het budget.
Vervangen lichtmasten:
Vorig jaar zijn de lichtmasten, die vervangen zouden worden, gecontroleerd. Uit controle bleken slechts enkele lichtmasten aan vervanging toe te zijn. De masten die niet door de controle komen worden vervangen, de andere niet. Dit levert in 2020 een besparing op van € 75.000 en in 2021 van € 65.000.
Terugbetaling vooruitontvangen subsidie
Uit de provinciale subsidievaststellingen uit de 2e tussentijdse afrekening projecten BDU 2016-2017 blijkt dat bij het project Julianastraat Raadhuisstraat een deel (€ 21.300) van het reeds uitgekeerde voorschot moet worden terugbetaald.
Aanlegkosten inritten
Bij de aanleg van inritten worden vaak meerkosten gemaakt voor bijvoorbeeld het verplaatsen van lantaarnpalen, verkeersborden en bomen en het omvormen van plantsoenen. Door deze meerkosten is dit jaar een budgetverhoging van € 30.000 op de post inritten nodig. Op dit moment wordt een standaardtarief bij de aanvrager van de inrit in rekening gebracht, ook indien sprake is van meerkosten. Onderzocht wordt of het mogelijk is om met ingang van 2021, als de nieuwe tarieven van kracht worden ook (een deel van) de meerkosten op de aanvrager van de inrit verhaald kunnen worden.
Kabels en leidingen
Door de implementatie van kabels en leidingensysteem MOOR (Meldpunt opbreken openbare ruimte) en de keuze om zelf herstraatwerk uit te voeren, is het budget Klein Onderhoud Wegen aan de lasten- als ook aan de batenkant met € 150.000 verhoogd. De lasten om het herstraatwerk te kunnen uitvoeren en de baten voor de hierdoor bij de nuts- en telecombedrijven in rekening gebrachte vergoedingen. Het effect is dat het herstraatwerk wordt uitgevoerd op het vastgesteld kwaliteitsniveau en dat we de regie zelf in handen hebben.